?????? ?? ????? ???? ??

به آرشیوم سر بزنید

ابزار را?گان وبلاگ

????? ?? ???



????? ?? ???

 مرورگر های وب - مبانی اینترنت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبانی اینترنت
خوش حال میشم به آرشیو سر بزنید 
Instagram
???? ??????

کلمه کش (Cache) یک اصطلاح لاتین به معنی نهانگاه و ذخیره گاه است. این اصطلاح به صورت مستقیم به فارسی برگردانده شده و به نام کَش اداء می شود. ولی در این نوشته من از آن به نهانگاه نام می برم. در بسیاری از اوقات با این اصطلاح مواجه می شوید که به ذخیره گاه اطلاعات به صورت موقت است. در مرورگر هم برای این که اطلاعاتی که از اینترنت گرفته می شود از سرعت خوبی برخوردار باشد، از گرفتن اطلاعات اضافی بوسیله همین نهانگاه جلوگیری می شود. چون آنهایی که بروی رایانه شما به عنوان نهانگاه ذخیره شده است دیگر بارگذاری نمی شود.

 

پس نهانگاه یا کش همان حافظ? پنهانی است، که در اصل یک پوشه بروی رایانه شماست که رایانه اطلاعات موقتی و آنهایی که به کرات از آن استفاده می کند را در آن ذخیره می کند. در مرورگر نهانگاه به معنی بسیار کاملتری ایفای نقش می کند. از آنجایی که یک مرورگر به اینترنت متصل است و برای نشان دادن صفحات وب باید با این شبکه اطلاعات داد و ستد کند، حافظه نهانگاه یا همان کش نقش پررنگ تری دارد.

browser-cache نهانگاه مرورگر

حافظه نهانگاه یا ذخیره گاه مرورگر

مرورگر ها قسمتی به نام نهانگاه -Cache- دارند که کار ذخیره کردن تصاویر، پرونده ها، بنر ها، پرونده های صوتی و یا کل صفحه را به عهده دارند. بدین صورت اگر بار اولی باشد که به یک صفحه از وب سر می زنید، این اطلاعات بروی نهانگاه مرورگر ذخیره می شود و در مواقع بعدی برای جلوگیری از اتلاف پهنای باند اینترنت شما، از بارگذاری آنهایی که از قبل دریافت کرده است، جلوگیری می کند. برای همین است که اگر نهانگاه خود را پاک کرده باشید و یا اولین باری باشد که از مرورگر استفاده می کنید و یا اولین باری باشد که از یک صفحه وب دیدن می کنید، فرآیند بارگذاری صفحه برای شما بیشتر از دفعات بعدی طول می کشد.

این امر یعنی نهانگاه مرورگرها، شاید برای ما ایرانی ها که از سرعت خوب اینترنتی برخوردار نیستیم، بسیار کارا باشد. در اوایلی که با رایانه و اینترنت آشنا شدم، خیلی دوست داشتم که صفحات وب را به صورت آفلاین مطالعه کنم. حداقل برای صفحاتی که از قبل به آنها سر زده بودم. یعنی مثلاً به یک صفحه از یک سایت سر زده اید، و بعد اتصال اینترنت خود را قطع کرده اید. حال می خواهید همان صفحه را دوباره بدون اتصال به اینترنت مرور کنید. ولی نمی دانستم که در بیشتر مرورگر های جدید این امکان نهفته شده است.

البته مرورگر تا مرورگر فرق می کند. مثلاً مرورگر اینترنت اکسپلورر یا IE بدترین مرورگر از نقطه نظر نهانگاه یا حافظه کَش است. برای همین به فایرفاکس مهاجرت کردم. فایرفاکس یک مرورگر پیشرفته تر است که زمانی که اتصال خود را از اینترنت قطع کرده باشید هنوز هم می توان به گشت و گذار صفحات دیده شده وب ادامه داد. البته باید قابلیت Offline آن را فعال کرد که این کار از طریق دکمه Firefox موجود در بالا سمت چپ مرورگر امکان پذیر است.

پس اگر می خواهید از نهانگاه مرورگر خود به درستی استفاده کنید باید به یک مرورگر خوب که از این قابلیت به درستی پشتیبانی می کند مهاجرت کنید. در این بین می توان به Firefox, Opera و Chrome اشاره کرد.

البته خیلی از اوقات هم این نهانگاه باید پاک شود معمولاً مرورگر ها به صورت دستی این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند که بتوانند نهانگاه مرورگر خود را پاک کنند. که بسته به مرورگر متفاوت است و فرق می کند. که در نوشته های دیگر از این سایت به آنها اشاره می کنم.

پس در این نوشته شما آموختید که Cache یا کش مرورگر چیست و چگونه می توان از آن در جهت مرور بهتر اینترنت استفاده کرد.


[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 4:0 عصر ] [ رضاقاسمی ] [ ????? () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

*.*.*.*.

((((((((((((((خوش آمدید.))))))))))))) ((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))) (((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))) ((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))) ><آرشیویادت نره.><

?????? ?? ?????