?????? ?? ????? ???? ??

به آرشیوم سر بزنید

ابزار را?گان وبلاگ

????? ?? ???



????? ?? ???

 کاربرد های اینترنت در زندگی روزمره - مبانی اینترنت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبانی اینترنت
خوش حال میشم به آرشیو سر بزنید 
Instagram
???? ??????

اینترنت دارای کاربردهای زیادی است که کاربران بدون صرف هزینه و اتلاف وقت به دنیایی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند.

 

بازار یابی الکترونیک :

امروزه با وجود اینترنت می‌توان به دنبال کالای مورد نظر گردید و از نظر کارآیی، قیمت مقایسه و کالای مورد نیاز را انتخاب نموده، شماره کارت اعتباری و آدرس را جهت تحویل کالا اعلام کنید و طی چند روز کالای مورد نظر خود را دریافت دارید. به این کاربرد شبکه E - MARKETING  گفته می‌شود.  

1)بانک الکترونیک (E- BANKING ) :

فعالیت های بانکی که از طریق شبکه های رایانه ای انجام می‌گیرد را بانک داری الکترونیک گویند . بانک الکترونیکی از طریق اینترنت صورت ‌گرفته و کلیه امور بانکی از این طریق انجام می گیرد . وجود بانک الکترونیک باعث  ارائه خدمات بانکی به صورت 24 ساعته و فارغ از زمان و مکان صورت میگیرد . در بانکداری الکترونیک عملیات بانکی , چون فرآیند دریافت وام , پرداخت اقساط وام انتقال وجه بصورت اینترنتی و بدون  مراجعه مستقیم به بانک و موسسات وابسته انجام می گیرد . این امر باعث افزایش سرعت ارائه خدمات بانکی , کاهش اتلاف وقت و کاهش هزینه­ها گردیده است  . نظام بانکی هر کشور نقش حساسی در پیشبرد راهبرد های کلان اقتصادی به عهده دارد و به عنوان اهرم  فعال دولت در سیاستهای پولی و مالی وتنظیم جریان نقدینگی در اقتصاد ملی مطرح می باشد. بطوری که امروزه  ارائه خدمات بانکی از سرعت و دقت بالائی برخوردار است ، بانکداری الکترونیک ضمن آنکه خدمات ارزنده ای را به مشتری ارائه می نماید , اعتبار خود را  نیز افزایش می دهد . با گذشت چند سال تجربه بانکداری الکترونیک در می یابیم که بدون داشتن یک نظام بانکی الکترونیک و بدون بهره وری مناسب  نمی توان به یک اقتصاد پویا دست یافت . با توسعه امکانات ارتباطات اینترنتی,  می توان  دستیابی به اهداف کلان  بانکها را تسهیل نمود .  با استفاده از امکانات بانکداری الکترونیک , ضمن افـزایش سرعت ,  دقت ، بهره وری بانکها نیز افزایش می یابد .  البته کاربرد مناسب سیستم های نرم افزاری و ایجاد شبکه های مرتبط مطلوب و ابزار های سخت افزاری مدرن در بانکها , امکان اعمال مدیریت ا ثر بخش واتخاذ تصمیم گیری های بهینه را بدنبال خواهد داشت .وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب باعث فراهم شدن امکان تعامل اطلاعات مورد نیاز مدیران به موقع می گردد بدیهی است استفاده از نیروی انسانی متخصص  و توانمند ساختار بانکداری الکترونیک را تغییر خواهد داد .. 

 

2-  تجارت الکترونیک  (E-COMMERCE )

تجارت الکترونیک عبارت است از تعامل سیستم­های ارتباطی، سیستم‌های مدیریت اطلاعات و امنیت که به‌کمک آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در خصوص فروش محصولات و یا خدمات میسر می­شود. در  تعاملات تجاری و الکترونیک ، رعایت حقوق مصرف‌ کننده از جمله حقوق شخصی , حافظت از اطلاعات و اطلاعات تجاری الکترونیک،رعایت  قوانین تجارى بصورت شفاف و روشن به‌منظور ایجاد یک بازار الکترونیک مطمئن و معتبر از اهمیت بالائی برخوارداراست.

ویژکی تجارت الکترونیک، شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات کسب­وکار، تعامل ارتباط تجاری و هدایت فرآیند تجار ت یه سوی تجارت الکترونیک به‌وسیله شبکه­های ارتباطی است. تجارت الکترونیک شامل طیف گسترده­ای از فعالیتها و تخصصها از جمله امنیت در معاملات، اعتماد و اعتبار در معاملات، قانون­گذاری، مکانیزم پرداخت، چگونگی تبلیغات، کاتالوگ­های الکترونیک، حضور واسطه­ها، عملکرد فروشگاههای چندرسانه­ای و ... است.

تجارت الکترونیک شامل طیف گسترده­ای از فعالیتها و تخصصها از جمله امنیت در معاملات، اعتماد و اعتبار در معاملات، قانونمندی کسب و کار ، مکانیزم پرداخت، چگونگی تبلیغات، ارائه کاتالوگ­های الکترونیک، حذف  واسطه­ها و ، عملکرد فروشگاههای چندرسانه­ای و ... است.

   فعالیت تجاری از طریق شبکه های رایانه ای انجام می‌گیرد . تجارت الکترونیک از طریق خدمات اطلاعاتی مستقیم و با اینترنت بین کاربر و فروشنده صورت می‌گیرد.اینترنت نوید فرصت های تجاری و بازرگانی را از نظر توسعه  تجارت اینترنتی و از لحاظ تجارت و بازرگانی اینترنتی فراهم آورده است .

 از آنجائیکه هزینه های مربوط به استفاده از اینترنت چندان گران نیست، ممکن است در مورد اینترنت سیاست و خط مشی جدی و دقیقی وجود نداشته باشد. با توجه به موارد قانونی اینترنت و توان تجاری بسیار زیاد آن تعیین دقیق سیاست ها و خط مشی های مناسب در این زمینه لازم به نظر می رسد. محیط تجارت الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایده­های نو و بدیع تجارت الکترونیک پویای امروز می­تواند روشها و مدلهای کارا و مفیدی در معاملات تجاری، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضه­کننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارائه دهد. نرم افزار های تجارت الکترونیک دارای نرم­افزار  هوشمند بوده و قابلیت تصمیم­گیری هوشمندانه را دارد و می تواند در خرید و فروش، ارائه پیشنهاد در مناقصه­ها و مزایده ها , تصمیم گیری های مناسب در حراجها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شود. تجارت الکترونیک عاملی برای انجام کارهای وقت­گیر و تکراری کاربران، جستجوهای طولانی ، بازاریابی های کسترده , کسب اطلاعات مهم یرای مدیریت , فرایند خرید و فروش بدون توجه به فاصله ها ,  ارتباط نزدیک با مشتر ی و  فرایند رفتار خرید مشتری  می باشد .

3-کتابخانه الکترونیک  (E-LIBRARY ):

 از طریق امکانات اینترنت می توان در حداقل زمان دهها کتابخانه را جستجو نمود و با استفاده از امکانات اینترنت کتابها را مطالعه و یا بر روی کاغذ چاپ نمود .

استفاده از فنآوری­های اطلاعاتی باعث افزایش توانایی کتابخانه­ها در سازماندهی و اشاعه اطلاعات می­شود. همچنین فنآوری اطلاعات سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش ­داده  و دسترسی از راه دور و دسترسی تمام وقت به اطلاعات را میسر ­ساخته است . استفاده از  کتابخانه الکترونیک باعث , افزایش دسترسی به منابع کتابخانه ای ، بهبود خدمات موجود کتابخانه ای ، ارائه خدمات جدید ,  توسعه استفاده از کتابخانه های الکترونیک, حذف فاصله ها و کاهش هزینه های خرید و هزینه های سفر به کتابخا ها را بدنبال خواهد داشت .همچنین استفاده از کتابخانه های الکترونیک  مزایای زیر را بدنبال خواهد داشت  :

  • توزیع آسان : اسناد و مدارک به صورت الکترونیکی نگهداری می­شود .
  • ارزانی چاپ : کاربران فقط عناوین و صفحات مورد نیاز را مطالعه ویا قسمت­های مورد نظر از یک سند را بر روی کاغذ چاپ می­کنند .  از این رو در هزینه­های چاپ و کاغذ صرفه جویی می­شود .
  •  ارائه پیوسته اسناد و مدارک ، گزارش­های سالانه، خبرنامه­ها، فهرست­های تلفنی، نشانی­های پستی.
  • اسناد الکترونیکی را به سادگی می­توان بوسیله ویرایشگر متن یا یک واژه پرداز تغییر داد .
  • نگهداری اسناد و مدارک به صورت متمرکز دریک مکان .
  • دسترسی گسترده به اسناد الکترونیکی که کاربران قادر به دریافت اطلاعات از هر نقطه می باشد .

سادگی جستجو : با اضافه نمودن ضمائم ویژه به اسناد الکترونیکی، امکان جستجوی آنها بر اساس کلید واژه­هاآسان خواهد بود .

ارائه فهرست کامل منابع موجود در کتابخانه -  فهرست­های کتابخانه­ای از مهمترین ابزار بازیابی اطلاعات می­باشد. کاربران می­توانند از طریق شبکه اینترنت به فهرست کتابخانه­ها دسترسی یابند.

 نشریات تخصصی مورد استفاده کاربران به صورت الکترونیکی  بر روی شبکه قرار می گیرد .

کتابداران می­توانند از طریق امکانات الکترونیکی با یکدیگر صحبت نمایند .

ایجاد پیوندهای کتابخانه ای و  نیازهای اطلاعاتی .

امکان ملاقات مجازی با اعضاء کتابخانه ها  و شرکت در گروه های مباحثه   

 

4- CHAT                : chat یکی دیگر از خدمات متداول در اینترنت می‌باشد. کاربران اینترنت می توانند از طریق chat در مورد مسئله‌ای خاص به گفتگو بپردازند. به کمک سرویس گیرنده و سرویس دهنده‌ می‌توان در سراسر دنیا در یک مباحثه زنده شرکت ‌نمود.

5 - پست الکترونیک:  ( E-MAIL) :

 امروزه ارسال و دریافت نامه‌ در اسرع وقت از طریق شبکه اینترنت صورت می‌گیرد. با پست الکترونیک می‌توان فایلهای گرافیکی، ‌صدا، فیلم و… را بهمراه ارسال نمود. به اینگونه سرویسها، سرویس پست الکترونیکی یا E-mail گفته می شود .یکی از راه‌آوردهای اینترنت، پست الکترونیک می‌باشد که ارتباط کاربر با اینترنت است. پست الکترونیک، روشی برای ارسال پیام از طریق اینترنت (در شبکه محلی یا شبکه جهانی) و یا دریافت پیام بین دو رایانه است.

پست الکترونیک نسبت به تلفن مزیتهایی دارد. در پست الکترونیک، می‌توان پیغام خود را هر وقت آمادگی دارید ارسال نموده و گیرنده پیام نیز به اقتضای وقت خود پاسخ را ارسال نماید. بنابراین ضرورت ندارد که طرفین در یک زمان از خط تلفن استفاده کنند. از سوی دیگر ارسال مراسلات در مقابل هزینه‌های شهری یا بین‌المللی کاهش می‌یابد.

کاربران می‌توانند پیام الکترونیکی را فقط به یک گیرنده ارسال نموده یا بین تعدادی از کاربران منتخب در سیستم توزیع کنند.  متد دریافت پیام الکترونیکی به پیچیدگی سیستم بستگی دارد. 

با استفاده از پست الکترونیکی، بیشتر مشکلات و انتظار‌های مربوط به ارسال یک سند از شخصی به شخص دیگر برطرف  می‌شود.  پیام‌ها همانند یک مکالمة تلفنی به محض ارسال در دسترس گیرنده قرار می‌گیرند.  ولی برخلاف مکالمة تلفنی برای این که برقراری ارتباط با موفقیت انجام شود, لازم نیست که هر دو طرف به طور همزمان در دسترس باشند.  بنابراین هنگامی که دو طرف سعی در برقراری ارتباط دارند ولی یکی از آنها در دسترس نیست, ارتباط الکترونیکی به طور مؤثری عدم حضور کاربر دوم را  برطرف می‌کند.

برای استفاده از امکانات پست الکترونیک , سیستم با تعریف یک رمز عبور  به کاربر اجازه استفاده از امکانات شبکه استفاده نماید .  شبکه مزبور کاربر را از امتیازات دستیابی به  فایل ها  و آدرس‌های پست الکترونیکی به عنوان ایستگاه کاری متعلق به کاربر برخوردار می نماید . با استفاده از کلمة عبور ,کاربر می‌تواند پیام‌های شخصی را از شبکه ارسال و دریافت کند.  افراد غیر مجاز نمی‌توانند پیام های الکترونیکی کاربران دیگر را خوانده یا برای آنها پیام‌ ارسال نمایند.


[ دوشنبه 94/7/27 ] [ 8:44 عصر ] [ رضاقاسمی ] [ ????? () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

*.*.*.*.

((((((((((((((خوش آمدید.))))))))))))) ((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))) (((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))) ((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))) ><آرشیویادت نره.><

?????? ?? ?????