?????? ?? ????? ???? ??

به آرشیوم سر بزنید

ابزار را?گان وبلاگ

????? ?? ???



????? ?? ???

 عامل برتری یک مرورگر نسبت به سایرین ! - مبانی اینترنت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبانی اینترنت
خوش حال میشم به آرشیو سر بزنید 
Instagram
???? ??????

همیشه در هنگام وبگردی و بازدید از سایت های مختلف ، با عناوینی همچون مقایسه مرورگرها ، جنگ مرورگرها ، چرا فلان مرورگر بهتر است و از این موارد برخورد میکنیم که اغلب هم ترجمه شده ی مطالب وبسایت های خارجی هستند . البته قصد نداریم که بگوییم این مطالب مفید نیستند و ارزشی ندارند . بلکه هدف ما اینست که بگوییم تنها نباید به این موارد اکتفا کرد و یک مرورگر را بهترین دانست .

به عنوان مثال کسی که در یک شرکت نرم افزاری کار میکند ، ممکن است از لپ تاپ های ظریف و سبک وزن استفاده کند ؛ در صورتی که یک مهندس ساختمان معمولا از لپ تاپی با بدنه محکم تر و با دوام تر استفاده میکند . اینجاست که باید متوجه شویم هر کسی بر حسب نیازهای خود لوازم کارش را انتخاب میکند .

در مورد مرورگرها نیز این قضیه صدق میکند . هر کدام از ما بنابر نیازهایی که داریم یک مرورگر را انتخاب میکنیم . یکی کارش وبگردی و رفتن از این سایت به سایت دیگر است . یکی طراح وب که همیشه در حال طراحی و نوشتن کدهاست و ….. . اما انصاف نیست که یک مرورگر را برتر از دیگری بدانیم و روزها و ماه ها و سالها زحمت یک تیم متخصص را با برتری دادن یکی بر دیگری ، نادیده بگیریم .

در این مطلب سعی شده تا این باور را بوجود بیاوریم که نیازهای کاربر ، عامل تعیین کننده ی انتخاب مرورگر است . امید است با خواندن این مطلب از تعصب های بی دلیل برخی کاربران نسبت به مرورگر مورد علاقه شان کاسته شود و با دیدی بازتر به این مسئله نگاه کنند . همچنین در این مطلب هیچ نامی از یک مرورگر به عنوان مرورگر برتر نبرده ایم ...

1- بارگزاری صفحات :

بعضی کاربران کارشان سر زدن به سایت های مختلف و در کل وبگردیست . این دسته از کاربران دوست دارند صفحات مورد نظرشان به سرعت بارگذاری شده ( مخصوصا اگر در ایران باشند ) و بدون کوچکترین مشکلی نمایش داده شود . برخی از آنها هم اگر مشکلی در بارگذاری سایت های مورد نظرشان بوجود بیاید ، ظالمانه به شرکت سازنده آن مرورگر می تازند . در صورتی که مرورگر تنها بخشی از فرایند بارگزاری صحیح یک سایت است . عوامل دیگری همچون کیفیت و سرعت اتصال شما به اینترنت ، سرورهای وبسایتی که قصد بازدید از آن را دارید ، سازگاری وبسایت مورد نظر با مرورگری که در حال استفاده از آن هستید و موارد دیگر ، همگی میتوانند در این امر دخیل باشند .

به عنوان مثال اگر سرعت اینترنت شما کم باشد ( مخصوصا در کشور ما که این معضل بیداد میکند ) نباید انتظار دیدن ویدئوهایی با کیفیت HD و یا تصاویری با حجم ها چند مگابایتی داشته باشید . واضح است که با این کیفیت و سرعت پایین ، مشکلاتی در دیدن سایت های مورد نظر شما که از موارد یاد شده استفاده میکنند ، بوجود خواهد آمد .

مورد بعدی که میتوان به آن اشاره کرد ، سرورهای وبسایت مورد نظر شماست . ممکن است در آن بازه زمانی که شما قصد بازدید از آن سایت را دارید ، مشکلی در بخش فنی سایت بوجود آمده باشد .

بعضی موارد هم مشکل سازگار نبودن وبسایت مورد نظر با مرورگر مورد استفاده ی شماست . از نمونه های بارزی که میتوان به آن اشاره کرد ، وبسایت دانشگاهای ایرانی هستند . این دسته از وبسایت ها تنها و تنها با مرورگر اینترنت اکسپلورر شرکت مایکروسافت که به صورت پیشفرض روی ویندوز نصب شده است ، سازگارند . البته خود این موضوع هم دلایل مختلفی دارد . مثل بودجه در نظر گرفته شده توسط دانشگاه ها برای راه اندازی وبسایت شان ، مطلع نبودن بسیاری از دانشجویان از وجود مرورگر دیگری به غیر از اینترنت اکسپلورر ، نداشتن تخصص تیم های طراح سایت و موارد دیگری از این دست . پس همیشه تقصیرات را به گردن مرورگرتان نیندازید .

 

2- امکانات وسیع :

داشتن امکانات وسیع یک قابلیت مفید برای هر مرورگر و یا نرم افزاری به حساب می آید ، اما شاید بدرد هر کاربری نخورد . مثلا شاید 90 % افرادی که کارشان وبگردیست ، نیازی به امکانات بسیار زیاد نداشته باشند . داشتن امکانات زیاد بدرد افرادی میخورد که کارشان به نحوی با این ابزارها راه می افتد . به عنوان مثال خیلی کم پیش می آید که یک وبگرد بخواهد سورس کد صفحه ی مورد نظرش را مشاهده کند . در صورتی که ابزار مشاهده سورس کد صفحات وب ، به وفور توسط برنامه نویسان و طراحان وب مورد استفاده قرار میگیرد .

برخی مرورگرها مثل اپرا امکانات زیادی را به صورت درونی در خود دارند که تقریبا نیاز بیشتر کاربران را برطرف میکند . برخی دیگر هم مثل کروم و فایرفاکس ، امکانات را به صورت افزونه ها به خود اضافه میکنند . البته باید گفت که امکان نصب افزونه در مرورگر اپرا نیز فراهم شده است .

 

3- امنیت :

این بحثی است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت . شرکت های سازنده مرورگرهای امروزی ، تمام سعی خود را میکنند تا امنیت محصولشان را به حداکثر برسانند . چیزی که واضح است و هیچ شکی هم در آن نیست ، اینست که هیچکدام از مرورگرها امنیت 100% را به کاربران خود نمیدهند . البته هیچ برنامه کامپیوتری نمیتواند این کار را انجام دهد . هر روتین و تکنیک امنیتی سر انجام توسط هکرها در هم خواهد شکست . البته مرورگرهای امروزی روش شناسایی تهدیدهایی مثل فیشینگ ، اجرای کدها از راه دور و موارد دیگر را به خوبی پیاده سازی میکنند . حتی بعضی از آنها با شرکت های امنیتی همکاری نزدیکی دارند . به عنوان مثال میتوان از مرورگر اپرا نام برد که با شرکت معتبر امنیتی AVG همکاری دارد و از بانک اطلاعاتی این شرکت به منظور شناسایی تهدیدها بهره میبرد . اما با این حال نمیتوان همه مرورگرها را در یک سطح امنیتی قرار داد . سال 2009 مرورگر فایرفاکس به عنوان پر اشکال ترین نرم افزار از نظر امنیتی شناخته شد ( منبع ) . این وضعیت در سال 2010 برای مرورگر کروم اتفاق افتاد ( منبع ). در حالی که مرورگر اپرا یکی از کم اشکال ترین ها بود . بسیار خب ، این اتفاقات را میتوان از جنبه های مختلفی بررسی کرد .

بر طبق آمارهای موسسه ی Stat Counter ، فایرفاکس در بازه زمانی بین سالهای 2009 تا 2010 با داشتن چیزی حدود 31 % از سهم بازار مرورگرها ، محبوب ترین مرورگر به شمار میرفت ( البته اگر مرورگر اینترنت اکسپلورر که محبوب اجباری بود را به حساب نیاوریم :D ) . هکرها همیشه به چیزی علاقه پیدا میکنند که سود مالی در آن وجود داشته باشد . چرا بیشتر بدافزارها برای سیستم عامل ویندوز نوشته میشوند ؟؟؟ اگر این مورد را از یک طرفدار لینوکس و جامعه متن باز بپرسید ، قطعا به شما خواهد گفت که ویندوز پر از اشکالات امنیتی است . شاید ویندوز مشکلات امنیتی زیادی داشته باشد ، اما هکرها هم برای خوشگذرانی سعی در آلوده کردن کامپیوترهای ویندوزی ندارند . یکی از دلایل عمده آلوده شدن ویندوز ، سهم بسیار بالای آن در بین سایر سیستم عامل هاست . مک او اس و لینوکس شاید روی هم رفته 10 % از کل بازار سیستم عامل ها را در اختیار داشته باشند ، اما ویندوز چیزی در حدود 90 % از بازار سیستم عامل ها را در اختیار دارد و همین قضیه موجب میشود که هکرها وقت و انرژی خود را صرف شکستن سدهای امنیتی ویندوز کنند . چون تعداد سیستم های آلوده شده ی بیشتر ، مساوی با کسب در آمد بیشتر است . و عکس این موضوع هم میتواند مورد بررسی قرار بگیرد . چرا لینوکس کمترین تعداد بدافزارها را دارد ؟؟؟ شاید به دلیل وجود سیستم های امنیتی خوبی باشد که در لینوکس به کار رفته اند . اما درصد کم لینوکس از بازار سیستم عامل ها هم یکی دیگر از دلایلی است که میتوان به آن اشاره کرد . همین مورد برای فایرفاکس نیز صادق است . چون در آن زمان مرورگر فایرفاکس یکی از پر کاربرترین مرورگرها بود ، هکرها شروع به یافتن اشکالات امنیتی آن کردند و همین باعث شد تا فایرفاکس پر اشکال ترین نرم افزار سال 2009 لقب بگیرد .

این اتفاق در بازه زمانی بین سالهای 2010 تا 2011 برای مرورگر کروم اتفاق می افتد . با نگاهی به آمار Stat Counter میبینیم که این مرورگر در این بازه زمانی ، سهمش از 10 % به 20 % رسیده است . همین رشد فوق العاده نظر همه هکرها را جلب میکند تا اشکالات امنیتی کروم را پیدا کرده و عملیات های خرابکارانه ی خود را پیاده سازی کنند . نتیجه این شد که کروم در سال 2010 لقب پر اشکال ترین نرم افزار را از آن خود کرد . شاید اگر اپرا هم به اندازه کروم و فایرفاکس کاربر داشت ، این عناوین را کسب میکرد .

البته باز هم به این نکته اشاره میکنیم که بحث بالا یک زاویه ی دید به این موضوع است و از زوایای دیگری نیز میتوان به این موضوع نگاه کرد .

 

4- رابط کاربری :

رابط کاربری هم مورد توجه بسیاری از کاربران است . در کل یک رابط کاربری مناسب باید ساده باشد و امکان دسترسی سریع به بخش های مختلف را فراهم بیاورد . همچنین باعث خستگی و سردرگمی کاربر نشود . اشغال کردن حداقل فضا از صفحه هم یک مزیت بزرگ به حساب می آید .

 

نتیجه گیری : اکنون شما هستید که تصمیم نهایی را میگیرد . در واقع هیچکس بهتر از شما نمیتواند نیازهایتان را درک کرده و به آنها پاسخ بدهد . اگر لازم شد هر 5 مرورگر مطرح کروم ، فایرفاکس ، اپرا ، سافاری و اینترنت اکسپلورر را امتحان کنید . هر کدام که به همه یا بیشتر نیازهای شما پاسخ داد ، آن مرورگر میتواند به عنوان مرورگر پیشفرض سیستم عامل شما قرار بگیرد . 

متاسفانه برخی کاربران این موضوع را درک نمی کنند و تفکرشان اینست که مرورگر محبوب خودشان بهترین مرورگر برای استفاده توسط سایر کاربران است . 


[ دوشنبه 94/7/27 ] [ 8:55 عصر ] [ رضاقاسمی ] [ ????? () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

*.*.*.*.

((((((((((((((خوش آمدید.))))))))))))) ((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))) (((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))) ((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))) ><آرشیویادت نره.><

?????? ?? ?????